Mieszanina – układ dwóch lub więcej pierwiastków lub związków chemicznych zmieszanych ze sobą w dowolnym stosunku i wykazujących swoje indywidualne właściwości.
Wyróżnia się dwa rodzaje mieszanin:
* mieszaniny jednorodne, czyli roztwory np. stopy metali (brąz), benzyna, solanka, cukier w wodzie, powietrze, roztwory wodne soków, ocet. Wzrokowe określenie składu mieszaniny jednorodnej jest zazwyczaj niemożliwe;
* mieszaniny niejednorodne np. opiłki żelaza zmieszane z cukrem, piasek z wodą, zaprawa murarska, opiłki żelaza w wodzie, kawa mielona z wodą, groch z fasolą. Składniki mieszanin niejednorodnych można często określić bez pomocy aparatury analitycznej.
Na początku dzisiejszych zajęć zrobiłyśmy ćwiczenie. Każda z nas wymyśliła ulepszenie dla danych przedmiotów. Następnie dostałyśmy książki i szukałyśmy informacji na temat mieszanin, dzięki czemu zrobiłyśmy plakat:


Później wypisywałyśmy przykłady mieszanin występujących w przyrodzie i w gospodarce człowieka.
Następnie każda z nasz wylosowała substancje, które będzie rozpuszczać w wodzie:
Natalia – glina, farba plakatowa, olej jadalny i gliceryna
Małgosia – kreda, mydło, ocet i aceton
Benia – piasek, proszek do prania, denaturat i płyn do mycia naczyń
Ania – mączka ziemniaczana, kakao, atrament i mleko



Po czym zapoznałyśmy się z instrukcją sporządzania mieszanin i według niej przygotowałyśmy swoje substancje. Dokładnie wymieszałyśmy z wodą, obserwowałyśmy i decydowałyśmy czy dana mieszanina jest jednorodna czy niejednorodna. A oto nasze wyniki:

Potem wybrałyśmy mieszaniny, w których substancje całkowicie rozpuściły się w wodzie czyli jednorodne. Przeprowadziłyśmy obserwacje mikroskopowe mieszanin. A na koniec wykonałyśmy ich rysunki. Najładniejszą mieszaniną okazał się proszek do prania, którym zajmowała się Benia, zrobiłyśmy zdjęcie


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz