czwartek, 26 marca 2009

Przedsiębiorczość


Restauracja ,, U Studniara"
I spotkanie : 19 marca 2009
Rola państwa w gospodarce
Te zajęcia były podzielone na dwa etapy. W pierwszym etapie zajęć była lekcja ,na której przerabiałyśmy temat: " Rola państwa w gospodarce".
  1. Scharakteryzowałyśmy króciutko, jaką rolę w gospodarce pełni Państwo.
  2. Wskazałyśmy jakie wady i korzyści niesie ingerencja Państwa w przedsiębiorczość.
  3. Przygotowałyśmy pytania do wywiadu z przedsiębiorcą i pojechaliśmy na umówione spotkanie.
Drugim etapem zajęć był wywiad z panią Agnieszką Łukaszczyk, która wraz ze swym mężem prowadzi eksluzywną restaurację regionalno-włoską na 300 osób w Murzasichlu.Pani Agnieszka jest też nauczycielką w miejscowej Szkole Podstawowej.

Po przedstawieniu się zadawałyśmy m.in. takie pytania:
- Czy trudno jest założyc firmę?
-Firmę bardzo łatwo jest założyć, jeśli chodzi o pomysł, ale trudno jeśli chodzi o biurokracje. Ponieważ Polska jest jedynym krajem, gdzie tak trudno jest zalegalizować firmę.
- Jak długo Pani prowadzi firmę i czy osoby przez Panią zatrudnione są fachowe?
- Restaurację prowadzę 8 lat i uważam, że osoby zatrudnione przez mnie teraz, są bardzo fachowe. Przez te lata miałam mnóstwo osób o różnej fachowości. Zmuszona więc byłam wprowadzic selekcję osób, które u mnie pracowały .
- Jaką Pani prowadzi dokumentacje?
- Dokumentacje prowadzę odnośnie: HC Polska Sanepid, odmyszania; dezynfekcji. Prowadzę także dokumentacje z Urzędem Skarbowym, ale jestem od tego odciążona, ponieważ zatrudniam Panią księgową, która prowadzi mi wszystkie rachunki.
- Czy przedsiębiorczość trzeba mieć we krwi?
- Nie, wydaje mi się , że nigdy nie miałam przedsiębiorczości we krwi. Chociaż zawsze mówiłam, że będę barmanką.
- Czy uważa Pani, że przedsiębiorca powinien się doskonalić i inwestować w siebie?
-Tak, powinien się doskonalić i inwestować nie tyle w siebie, ile w swoją firmę. Np. zatrudniając nowe osoby, stwarzając nowe miejsca pracy ,można teraz nawet korzystać z pomocy Unii Europejskiej i ja ,jak każdy przedsiębiorca robię taki projekt i biznes plan.
-Jakie cechy przedsiębiorcy uważa pani za najstosowniejsze?
- "Zdolność przewodzenia i współpracy z ludźmi".Dlatego, że jak to się posiada to się i posiada wszystkie inne.
- Czy współpracuje Pani z instytucjami publicznymi?
-Miałam taki program dla bezrobotnych ale właściwie to w Polsce nie ma bezrobocia. Jest ukryte, przynajmniej na Podhalu. Ja miałam bardzo dużo osób ,które pracowały i mieszkały u mnie i nie były stąd.
-Jak wyobrażała sobie Pani przedsiębiorcę przed rozpoczęciem działalności gospodarczej?
-Wyobrażałam sobie, że przedsiębiorcą jest piękna kobieta z wymalowanymi paznokciami, która wchodzi tylko od czasu do czasu do kuchni, aby sprawdzić czy wszystko jest w porządku.Rzeczywistość jest taka, że bardzo często chodzę w fartuchu i muszę pomagać na kuchni. Ale uważam, że dobry przedsiębiorca to jest taki, który zna swoją firmę od podstaw.
-
Jakie dodatkowe koszty musi Pani ponosić jako przedsiębiorca aby przystosować swoją działalnośc do wymogów Państwa?
- Dodatkowe koszty związane są z restrukturyzacją zatrudnienia i inwestycjami w modernizację lokalu .
Później jeszcze rozmawiałyśmy z szefem kuchni - rodowitym Włochem z Florencji Vincenzo Mecca. Było przyjemnie i wesoło. Nauczyłyśmy się wielu ciekawych rzeczy o zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Polecamy wszystkim restaurację w Murzasichlu ,, U Studniara". Jest tu bardzo ładny wystrój, miła atmosfera no i smaczne jedzonko.

http://www.ustudniara.pl/


Na zakończenie zacytuję słowa Vincenzo:,, Żeby być kucharzem, trzeba być artystą. Nigdy nie można stać w miejscu, trzeba być twórczym codziennie. Gdy brakuje pomysłów, kuchnia przestaje żyć".


Pani Agnieszka i Vincenzo

A to my na antresoli .



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz